Ladda ned text- och ljudfiler

Här kan du kostnadsfritt ladda ned förslag på yogaprogram, ljudfiler med guidade meditationer och avslappningar etc.

Asanas

Pawanmuktasana serie 1-3

        Serie 1
        Serie 2
        Serie 3

Pranayama

Tänk på att:

  • Utför yogaövningarna långsamt, kontrollerat och medvetet. Lyssna till kroppens begränsningar.
  • Framsteg sker genom regelbundet praktiserande - hellre 10 minuter per dag än 1 timme då och då.
  • Undvik att praktisera direkt efter du ätit. Vänta om möjligt ett par timmar efter en större måltid.(Om du övar yoga på morgonen innan frukost slipper du detta problem).
  • Utför dina övningar helst vid samma tidpunkt och på samma plats varje dag, så infinner sig avslappning och koncentration av sig själv efter ett tag.
  • Praktisera barfota och ta av dig klocka samt smycken.
  • Öva i ett ventilerat rum med behaglig atmosfär. ”Inred” med underlag, kudde, filt. Ljus etc.
  • Andas alltid genom näsan och var medveten om koordinationen mellan andning och rörelse.
  • Inled och avsluta alltid med ett par minuters avslappning i positionen Shavasana / Död mans ställning.
  • Regelbundenhet och attityd är viktigare än hur länge och hur det ser ut. 
    ”Ett uns praktik är värt ett ton teori...”